Monday, January 17, 2011

mitos masa kecik-kecik

masa kecik2 dulu,entah mana tah kawan2 aku dapat menda mengong nih

kalau kuku kita ada garisan putih melintang tu,maksudnya ada org minat kita



semasa mengong kecik2 dulu aku xde lah percaya seratus peratus kn,terfikir jugak ape kaitan kuku dgn org yg kita minat,mcm mne kuku kita tahu?

tapi dlm xpercaye tu,masih lagi duduk dlm bilik sorg2 kira garisan putih melintang

wahh ada 9,maksudnya ada 9 org minat aku..haha
lepas tu kira.agak2 ada yg confess tu lebih kurang 5,hati berbunga2 sebab ada 4 secret admire..duhh pathetic sungguh masa budak2 dulu

bila dah besar berasa sedih kerana garisan melintang dah x kelihatan!
apekah maksudnya?!!tidak!!dah xde org suke lah maksudnya????

hari ini baru aku tahu jwpan sebenar

garisan putih tu melambangkan tidak sihat rupanya...

td terbaca( "ter" ok ) namanya leuconychia..nama saintifik lah
precisely,transverse leuconychia

sebab leuco(panjang betul nak taip panas tol aku) ni byk jenisnye..

yg biasa kite tgok,yg transverse lah...siapa xpenah tgok?agkat jari hantu!ah yg penah tgok tu xpayah nak pandai2 nak agkat jari hantu kt aku eh...
sepatutnya xde sape yg agkt jari hantu kt aku,sebab aku letak gmbar kt atas kn?kn?
cepat malu sebab gelojoh..

dah dah,hari ni bukan nak ckp pasal jari hantu keyh,

baca punye baca,buku kata leuco tu sbb chronic liver disease!penyakit hati yg kronik!
oh tidak mungkin aku ada penyakit itu masa kecik dulu!

itulah yg pentingnya bezakan jenis2 leuco-ni-cik-kiah-ha

yg liver disease tu terry's nail,leuco partialis

partial kuku tu berwarna putih


leuco yg garisan melintang tu sebab mineral or vitamin deficiency,or kuku kau cedera terkepit pintu kereta(wow sakit ok) lalu sembuh dan meniggalkan parut,cume parut tu berwarna putih..

pada hari ini saya tiada garisan melintang putih di kuku,tiada siapa minat dekat saya wuwuwu tapi saya sihat,alhamdulillah..

teringat masa kecik2 dulu,lg satu mitos mengong,kalau tadah tgn waktu magrib kalau xsilap,tadah bawah jantung pisang dekat pokok pisang tu,dan tutup mata,nanti bila buka mata tgok ada emas kat tangan yg ditadah tu..

mcm mengong jer,tapi kalau betol2 buat mesti lg melampau mengong..

4 comments: